Az ember asztala elmondja magát az embert. Van, akién irodai tollak,
laptop, ki tudja miféle, bonyolult, modern kábelek és kezelhetetlen,
varázslatot sejtető valamik hevernek, meg kocsikulcs, amiben van olyan
biggyogó izé. Némelyek még a pénztárcájukat sem átallják ott süttetni.
Az asztal helye meglehetős ablakközeli szokott lenni, amolyan fény felé
fordított, de van ember, aki egyenest a puszta falnak szegezi a lap
élét.
Az asztal lehet svéd (zárójel: cégnév), lehet faragott,
esetleg – meg merem kockáztatni – ónémet, vagy mi több, biedermeier,
vagy rokokó, netán barokk, de Magyarországon reneszánsz aligha. Maximum
törökbarokk. Na meg a szocreál. Magyarországon jelentős szocreál
asztalfelhalmozódás tapasztalható. Ezek ismérve az, hogy ránézésre meg
lehet mondani róluk, hogy a szocialista realizmus és a magyar
proletáriparosság szerelemgyermekeiről van szó.
Egyesek az
asztalukon tartják a gyermekük dolgait. Na, jó, a gyermek tartja szülei
asztalán a játékait, meg egyéb érdekes eredetű mifenéit, mint az üres
dióbelet, vagy egy halom gesztenyét. Az asztal ma már igencsak háttérbe
szorult, mióta a laptopokkal a munka ágyba vihető. Azonban itt
megjegyzendő, hogy az már egyfajta perverziónak tekinthető, ha valaki
ágyba viszi a munkáját. A végén még virágot is vesz neki. A munka és az
ember gyermeke a sztahanovizmus, vagy nyugati körökben workaholicizmus. A
kettő ugyanaz, csak egy megátalkodott kettősügynök az illető.
Íróasztalunk elvesztette funkcióját, mert ma már aligha, és igen-igen
elvétve írnak rajta. Az íróasztalon végzett étkezési és szexuális
tevékenységek a történelem homályában eredeztethetőek, így azok
mondhatni megszokott és mindennapos történések egy asztal életében.
Van-e az asztalnak élete? Jelenkori életfelfogással és kockafejjel bíró
egyén azt mondhatná, hogy nincs. Azonban olyasvalaki, aki átlép a
küszöbön, mert tudja, hogy alatta szellemek lakoznak, azt fogja mondani:
igenis van élete egy asztalnak is.
Olyan ember is akad –
jegyzem meg zárójeltelen zárójeles bekezdésben -, akinek fa asztallapján
piros-fekete mintás szatmári terítő fekszik, amin tárgyak tömkelege
honol. Például egy szénkészlet fadobozban, egy százéves kártyadoboz,
Mikszáth Prakovszkyja, és A siket kovácsa egy kötetben, de szigorúan
piros-fekete-arany kötésben, Wodianer és Fia császári és királyi
kiadásában. Akad még ott egy fémfedelű kalamáris, fekete tintával, egy
hanyagul a terítőre lökött fekete penna, gondosan letörlött tollheggyel,
aztán a Nemzeti Múzeumba való belépésre jogosító jegy, ami megázott
Erdélyben, azon pedig egy kockaformájú darabka vörös pecsétviasz.
Radírgumi, kissé szenes. Szénceruza, kissé radíros. Megkezdett női
portré fakeretben. Műanyagdoboz lukakkal, amiben ecsetek és egy
kihegyezett kréta feszít haptákban, illetve egy olló. Az asztalon
megfigyelhető egy felbontott levél, vörös pecsétviasszal, címeres
pecséttel, amit gondos kezek hajtogattak a 19. század legnemesb stílje
szerint, mert a boríték túlontúl snassz (ugye). Jegyzettömb, korondi
vázácska, benne egy szalmanyúl, kerámiaváza, benne egy éves csokor,
legszebbik virága a hervadt, fehér rózsaszál. Ez amolyan
vanitas-szimbólum lehet, gazdája bizonnyal halál iránti fokozott
érdeklődése és tisztelete végett tartja ott. Ettől persze nem lehet
kinyitni az ablakot, csak ha leteszik a vázát a földre. Ez az ember
arcátlan módon pipáját is felhajította asztalára, ahol írnia kéne, de
lusta pipatóriumot tartani, ezért csak úgy rátette szárát nagyítójára,
ami a szénkészlet dobozán van, a pipa feje pedig a pecsétes levél alatt
pihen a szatmári terítőn. Üres gyufásdoboz, erszény, viaszmelegítő
tégely, benne égett gyufaszálak. Fekete szigszalag molyirtó mellett egy
tejfölös doboz kupakjában.
Egy asztal mindent elmond
birtoklójáról, használójáról, mindent a világon. Például, hogy a
szigetelőszalag mennyire nem illik egy századfordulós asztalképbe,
illetve azt, hogy jelen személy képtelen egy gyufával megoldani egy
egyszerű pecsételést, ergo ügyetlen és/vagy szétszórt, vagy csak simán
rossz minőségű a gyufa, a viasz és az edényke. Az asztalok szó nélkül is
mesélnek gazdáikról, a jellemükről, a habitusukról, szokásaikról és
szenvedélyeikről, valamint megtévesztő elemeket is tartalmazhatnak, lásd
pipa egy olyan személy asztallapján, aki nem dohányzik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése